I sin senaste krönika resonerar Tobias Jonasson kring hur handeln hittar framtidens toppchefer.

Precis som i alla andra sammanhang har en vd inom handeln uppdraget att leda mot uppsatta mål och förvalta bolagets dagliga verksamhet inför styrelsen. Ett uppdrag som med hänsyn till de senaste årens snabba förändringar i förutsättningarna att bedriva detaljhandelsverksamhet sannolikt varit en mer skumpig tillvaro än tidigare. Omsättningstakten på toppcheferna har varit hög och rubriker om vd-karuseller frekventa.

Önskvärda kvaliteter och egenskaper hos en vd brukar främst handla om ledarskapet och förståelsen för själva affären. Det fodras bred kunskap om hur företagets olika funktioner ska samverka för att maximera effektiviteten och värdet i erbjudandet. Även en välsinnad inställning och nyfikenhet på ny teknik får antas ha ökat i betydelse i takt med teknikutvecklingens alltmer strategiska och framträdande roll som möjliggörare. Förutom redan etablerade vd:ar i branschen, verkar kandidater med finansiell bakgrund eller ansvariga inom sälj- och marknad vara särskilt attraktiva när vakanta vd-stolar ska tillsättas. Logistikcheferna har däremot inte visat sig vara lika intressanta – förrän nu?

I logistiken är alltid utgångspunkten att så effektivt som möjligt skapa värde för kunden istället för att optimera resursanvändningen i enskilda funktioner. Logistikchefen besitter en tvärfunktionell kompetens och ansvar som i olika grad spänner över produktutveckling, inköp, produktion och distribution. Hen mäter och utvärderar sin prestation i såväl resultat- som balansräkningen och kombinerar strategisk planering med skickligheten att manövrera bland snabba beslut och riktningsförändringar. Logistik är personalintensivt, vilket också gör den framgångsrike logistikchefen till en van ledare vars goda resultat vilar på en förmåga att förstå medarbetarnas behov och motivation. Och att ny teknik är logistikchefens bästa vän för att leverera mot allt tuffare mål är sen gammalt.

Argumenten för att vd:ar i detaljhandeln också borde plockas upp från logistikledet är många – och kanske är det just det vi nu ser håller på att hända? När Dollarstore tidigare i år aviserade ny vd, var det på Rustas tidigare logistikansvarige Anders Kind som valet fallit på. Före semestern utsågs Axfoods-koncernens logistiktopp, Nicholas Pettersson, till vd för gruppens lågpriskedja Willys. Två tunga utnämningar på kort tid som båda har sin bakgrund i detaljhandelslogistiken.

När karusellen snurrar vidare är grundtipset till styrelser och rekryterare på jakt efter framtidens toppchefer att precis som Dollastore och Willys söka i logistiken. I denna del av företagen sitter nämligen ansvariga med precis rätt kvalifikationer för att framgångsrikt leda den fortsatt skumpiga resan in i detaljhandelns framtid.

Tobias Jonasson
Tobias Jonasson är logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart

Se fler inlägg

Klicka till höger för fler inlägg.

3 July, 2024

”Good enough” är logistikens nya perfekta

I sin senaste krönika för tidningen Market skriver Insiteparts vd, Tobias Jonasson, om varför ”good enough” behöver vara den nya ledstjärnan inom logistiken.Att leva efter devisen ”good enough” innebär att släppa sina prestationskrav. Att allt man gör i...
10 October, 2022

En prövningens tid för logistikchefen

I sin senaste krönika resonerar Tobias Jonasson kring de utmaningar som väntar logistikchefer framöver; som att sitta på överkapacitet. Smarta beslut kan dock leda till fördelar framöver. Under flera år har logistiken utveckling drivits på av goda tider...
17 June, 2022

Så lyckas du med din lagerautomation

Att lagerautomation är en av de största logistiktrenderna just nu har knappast undgått någon. Enligt en rapport från Interact Analysis beräknas den globala automationsmarknaden mer än fördubblas från 2020 till 2025 och varje vecka kan vi läsa om nya, sp...
10 June, 2022

Storleken är av mindre betydelse

Hur ska man jämföra TPL-företag? I vart fall är storleken på lagerytan ett ytterst trubbigt mått, det anser Dagens Logistiks krönikör Tobias Jonasson, till vardags vd på Insitepart. Tredjepartslogistik är branschen som inte är bransch. Snarare handlar d...
12 October, 2021

Dagligvaruhandelns kapprustning angår inte bara dem

“Dagligvarujättarnas kapprustning för att lyfta och anpassa sin logistik är på alla sätt rafflande”
22 September, 2021

Black Friday kan bli startskottet på nattsvart lidande

"Att med god framförhållning noga planera och förbereda verksamheten för det extrema och oväntade är nyckeln."
11 August, 2021

Logistikens relation till e-handeln är ansträngd, komplicerad och hälsosam

"E-handeln kommer tillföra logistiken nya och utökade förmågor och därmed göra den än mer livskraftig"
6 June, 2021

Krävs mer raffinerade åtgärder för att lösa hyresproblematiken

"För att möta strukturomvandlingen i handeln och skapa en hållbar lösning lär det dock krävas både ömsesidiga och mer raffinerade åtgärder."
19 April, 2021

Aktiva miljöåtgärder är inget kundkrav – det är ekonomisk självbevarelsedrift

”Att agera i disharmoni med miljön kostar pengar – mycket pengar"
5 April, 2021

Den framtidssäkrade detaljhandeln kräver ett logistiskt cirkustrick

”Detaljhandeln har på kort tid drabbats av nya förväntningar och krav som upplevs sätta den logistiska tyngdlagen ur spel”

This website uses cookies

Cookies consist of small text files. They contain data that is stored on your device. To enable us to place certain types of cookies we need to obtain your consent. At Insitepart Holding AB, corp. ID no. 559200-5812, we use the following kinds of cookies. To read more about which cookies we use and storage times, click here to access our cookies policy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that must be placed for basic functions to work on the website. Basic functions are, for example, cookies which are needed so that you can use menus on the website and navigate on the site.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed on the website in order for it to perform as you would expect. For example, so that it recognizes which language you prefer, whether or not you are logged in, to keep the website secure, remember login details or to be able to sort products on the website according to your preferences.

Cookies for statistics

For us to measure your interactions with the website, we place cookies in order to keep statistics. These cookies anonymize personal data.