I sin senaste krönika för tidningen Market skriver Insiteparts vd, Tobias Jonasson, om varför ”good enough” behöver vara den nya ledstjärnan inom logistiken.

Att leva efter devisen ”good enough” innebär att släppa sina prestationskrav. Att allt man gör inte behöver vara så perfekt - nöja sig med att saker och ting är bra nog. För arbetsgruppen som sänker sina prestationskrav och lägger fokus på rätt saker påstås det dessutom leda till ett mer kreativt och innovativt arbetsklimat. I miljöer som nöjer sig med mindre än det perfekta byggs en kultur av utveckling och lärande. Individer kan testa sina idéer, tillåtas göra misstag och pröva sig fram, vilket i sin tur leder till ökad arbetsglädje och kreativitet, men också ett mer produktivt och resurseffektivt sätt att arbeta.

Även om det har förändrats en del över tid så bygger fortfarande mycket inom logistiken på beräkningar. Vi söker och finner de rätta svaren i matematiska modeller och kalkyler. I den operativa styrningen använder vi formler och beräkningar för att fastställa rätt lagernivåer och beställningskvantiteter på artiklarna samt minimera körsträckor i distributionen och på lagret. I den mer strategiska logistikplaneringen räknar vi på antaganden och förutsättningar för att dimensionera kapaciteter och simulerar utfall för olika lösningsalternativ och vägval. Genom grundliga analyser och kalkyler leder vi våra slutsatser i bevis. ”Good enough” är ett okynne som till varje pris bör undvikas. Utvecklingen i detaljhandeln går snabbt och är svår att förutse. Det enda vi vet med säkerhet, är att allt är osäkert. Att med en sådan utgångspunkt räkna fram en optimal lösning för framtiden är inte bara otacksamt – det är omöjligt. Förutsättningarna skiftar snabbt och utmaningen i att träffa målet blir inte mindre av att målet är rörligt eller ibland helt osynligt. Mer analys och beräkning leder nödvändigtvis inte till bättre träffsäkerhet. ”Felen blir bara mer exakta”, som någon uttryckt det. Så länge de förutsättningar vi stoppar in i övningen bygger på osäkerhet kan det snarare invagga oss djupare i övertygelsen att vi har ”koll på läget” och därigenom kan motivera större och mer genomgripande förändringar. Stora förändringar och omfattande investeringar som också riskerar att skapa inlåsningseffekter och göra logistiken mindre anpassningsbar.

För att tjäna dagens och framtidens detaljhandel behöver logistiken kunna hantera en bred palett av möjliga scenarier, men också kunna tillvarata mer konkreta affärs- och utvecklingsmöjligheter som uppkommer ”här och nu”. Låt oss därför sluta jaga de perfekta lösningarna och istället acceptera det tillräckliga bra. Frigöra oss från perfektionismen och optimalkomplexet. Inte låta tid och resurser förgås på det perfekta som ändå blir fel. Att stanna vid ”good enough” skulle dessutom ge både tidsmässigt och ekonomiskt utrymme att reagera och anpassa de logistiska förmågorna oftare. På köpet får vi tydligen också ett mer kreativt och innovativt umgänge med våra kollegor och mer produktiva arbetsformer. ”Good enough” borde därför bli detaljhandelslogistikens nya optimala.

Tobias Jonasson

Se fler inlägg

Klicka till höger för fler inlägg.

21 August, 2023

Här hittar handeln framtidens toppchefer

I sin senaste krönika resonerar Tobias Jonasson kring hur handeln hittar framtidens toppchefer.Precis som i alla andra sammanhang har en vd inom handeln uppdraget att leda mot uppsatta mål och förvalta bolagets dagliga verksamhet inför styrelsen. Ett up...
10 October, 2022

En prövningens tid för logistikchefen

I sin senaste krönika resonerar Tobias Jonasson kring de utmaningar som väntar logistikchefer framöver; som att sitta på överkapacitet. Smarta beslut kan dock leda till fördelar framöver. Under flera år har logistiken utveckling drivits på av goda tider...
17 June, 2022

Så lyckas du med din lagerautomation

Att lagerautomation är en av de största logistiktrenderna just nu har knappast undgått någon. Enligt en rapport från Interact Analysis beräknas den globala automationsmarknaden mer än fördubblas från 2020 till 2025 och varje vecka kan vi läsa om nya, sp...
10 June, 2022

Storleken är av mindre betydelse

Hur ska man jämföra TPL-företag? I vart fall är storleken på lagerytan ett ytterst trubbigt mått, det anser Dagens Logistiks krönikör Tobias Jonasson, till vardags vd på Insitepart. Tredjepartslogistik är branschen som inte är bransch. Snarare handlar d...
12 October, 2021

Dagligvaruhandelns kapprustning angår inte bara dem

“Dagligvarujättarnas kapprustning för att lyfta och anpassa sin logistik är på alla sätt rafflande”
22 September, 2021

Black Friday kan bli startskottet på nattsvart lidande

"Att med god framförhållning noga planera och förbereda verksamheten för det extrema och oväntade är nyckeln."
11 August, 2021

Logistikens relation till e-handeln är ansträngd, komplicerad och hälsosam

"E-handeln kommer tillföra logistiken nya och utökade förmågor och därmed göra den än mer livskraftig"
6 June, 2021

Krävs mer raffinerade åtgärder för att lösa hyresproblematiken

"För att möta strukturomvandlingen i handeln och skapa en hållbar lösning lär det dock krävas både ömsesidiga och mer raffinerade åtgärder."
19 April, 2021

Aktiva miljöåtgärder är inget kundkrav – det är ekonomisk självbevarelsedrift

”Att agera i disharmoni med miljön kostar pengar – mycket pengar"
5 April, 2021

Den framtidssäkrade detaljhandeln kräver ett logistiskt cirkustrick

”Detaljhandeln har på kort tid drabbats av nya förväntningar och krav som upplevs sätta den logistiska tyngdlagen ur spel”

This website uses cookies

Cookies consist of small text files. They contain data that is stored on your device. To enable us to place certain types of cookies we need to obtain your consent. At Insitepart Holding AB, corp. ID no. 559200-5812, we use the following kinds of cookies. To read more about which cookies we use and storage times, click here to access our cookies policy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that must be placed for basic functions to work on the website. Basic functions are, for example, cookies which are needed so that you can use menus on the website and navigate on the site.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed on the website in order for it to perform as you would expect. For example, so that it recognizes which language you prefer, whether or not you are logged in, to keep the website secure, remember login details or to be able to sort products on the website according to your preferences.

Cookies for statistics

For us to measure your interactions with the website, we place cookies in order to keep statistics. These cookies anonymize personal data.