En prövningens tid för logistikchefen
I sin senaste krönika resonerar Tobias Jonasson kring de utmaningar som väntar logistikchefer framöver; som att sitta på överkapacitet. Smarta beslut kan dock leda till fördelar framöver.
Under flera år har logistiken utveckling drivits på av goda tider med gynnsamma och ökade volymer. Inte sällan har utvecklingen varit kopplad till den snabbt växande e-handeln vars tillväxt under pandemin varit extrem. Företagen och dess logistikchefer har investerat enorma summor i att möta tillväxten och röja undan alla hinder för fortsatt lika snabb eller till och med ännu snabbare utveckling framåt, uppbackade av korta återbetalningstider i business case,. Men så har nu plötsligt förutsättningarna ändrats. Omvärldspåverkan har ställt allt på ända.
Att göra rätt vägval vid större förändringar i sin logistiklösning är ett beslut som måste föregås av omfattande analyser och förberedelser. Flera frågor måste besvaras. Hur kan sortimentet och volymerna antas utvecklas över tid? Hur kommer fördelningen se ut mellan olika sälj- och distributionskanaler? Var finns kunderna och vilket är deras behov nu och de närmaste åren? Hur agerar konkurrenterna? Vad finns det för redan befintliga tillämpningar och erfarenheter att beakta? Osv. Några svar kan grundas på fakta medan andra, i en varierande grad kvalificerade, på gissningar.
Gemensamt för de flesta av guldårens lösningar är att storlek och kapaciteter har dimensionerats för att hantera ett obrutet linjärt eller exponentiellt tillväxtförlopp framåt. Konsekvensen när volymerna sviker blir överdimensionerade lösningar som snabbt förvandlas till en smärtfylld olägenhet. En olägenhet och börda som riskerar att tynga många logistikchefers axlar det närmaste året.
För att vara framgångsrik i en logistikchefsroll ska du bemästra såväl strategisk planering som förmågan att manövrera bland snabba beslut och riktningsförändringar. Egenskaper som nu måste plockas fram. När tillväxt och ökade volymer plötsligt inte är en självklarhet kan redan fattade beslut snabbt behövas prövas på nytt. Modiga och listiga åtgärder för att anpassa kapaciteter och sänka kostnader, men också aktivt arbeta för att med rätt leveranserbjudande driva in nya volymer från konkurrenterna och förmå hålla investeringar och tillgängliga kapaciteter i arbete.
För några kommer prövningen bli för stor och leda till drastiska panikåtgärder för att övervintra krisen och i bästa fall undvika den totala dikeskörningen. Andra kommer ha bättre flexibilitet i sina lösningar och med rätt beslut rent utav kunna utnyttja omständigheterna till att vinna marknadsandelar. Oavsett stundar en prövningens tid för företagens logistikchefer. En tid med hårt arbete och svåra beslut. En tid med många misslyckanden, men förhoppningsvis ännu fler goda resultat och prestationer som gör avgörande skillnader för företagen.
Tobias Jonasson
Tobias Jonasson är logistikkrönikör samt vd och koncernchef på Insitepart
Källa: https://dagenslogistik.se/en-provningens-tid-for-logistikchefen/